Karel was vele jaren vaste speler van het zaterdagochtend mannen clubje, maar het afgelopen jaar al steeds minder actief als speler. Een snel progressieve vorm van Parkinson ging hem steeds meer beperken in zijn mobiliteit en stabiliteit en deed hem steeds minder genieten van het golfspelletje.
Het was een bijzondere man met een kleurrijke geschiedenis, een gezellige speler met humor en zelfspot. Ook een man van vaste patronen: jaren speelde hij op de Haarlemmermeersche 3 ochtenden in de week 18 holes met dezelfde 3 mannen (oa Mike O’Reilly). Vakantie naar Oostenrijk voor golf en andere zaken, naar de Canarische eilanden voor een beetje golf, veel luieren op het van te voren gereserveerde bedje, vaste plek voor de middagborrel en een kaartje leggen, terug naar het hotel, opfrissen en omkleden en weer naar diezelfde tent voor het diner. 14 dagen lang. Hij kon je op GoogleMaps het bedje aanwijzen😊.
Karel is met zijn compagnon Frits de man die Giant in Nederland mede groot heeft gemaakt en Giant uiteindelijk ook hen. Begonnen met een bescheiden fietsenwinkel in Amsterdam werd Lohman een begrip in de booming fietsenwereld. Naast merken als Batavus en Gazelle verkochten zij vooral Koga Myata, in die tijd de betere fiets die ondanks de Japans klinkende naam ook ‘gewoon’ uit Nederland kwam. Gezien de prijsstelling in het hogere segment, zagen zij dat daar maar een beperkte markt voor was. Toen het Japanse merk Giant met fietsen in het prijsvriendelijker segment kwam, doken zij daar meteen in, maakten de naam Giant in Nederland groot en werd het de basis van beider succes. Karel was link genoeg om wat winst te gebruiken voor de aankoop van een klein stukje van het huizenblok, en nog een stukje en nog eentje. Niet wetend dat de huizenmarkt weer een succes zou betekenen: mazzel of goed inzicht? In beide gevallen alleen weggelegd voor degene die wat aandurft.
Van auto t/m golfspullen, alles was van zeer goede kwaliteit, veelal van Duitse herkomst. Eerst Mercedes en later BMW, een lekker grote dieselbak. Nauwelijks kilometers, maar wel lekker luxe. Wekelijks door de wasstraat, geen vlekje op spatje erop. Af en toe een nieuwe, beetje bijleggen, driekwart ton, maar dat maakte niets uit, want de nieuwe reed 1 kilometer zuiniger per liter, dus dat was er zo uit met die hooguit 10.000 km per jaar.
Een markante levensgenieter met ondeugende rafelrandjes, pretoogjes als de onderwerpen wat op of over dat randje waren, en aan die oogjes mankeerde echt niets.
We gaan hem missen, onze vrolijke en royale golfvriend van de zaterdagochtend.
De zaterdagochtend golfmannen.